תוכנית השימור של רחוב רוטשילד – האם טובה לנו?

השאלה החשובה ביותר שאפשר לשאול על תוכנית (זאת אומרת תב"ע) שרוצים להחיל עלינו, היא אם היא טובה לנו או אולי דווקא להפך – רעה עבורינו. ברשימה זו אנסה לענות לשאלה זו.

ברשימה קודמת סיפרתי על תוכנית זו, ועל השלטים הלבנים שהופיעו ברחוב רוטשילד במזכרת בתיה ושאמורים היו להודיע עליה. פתרתי שם את חידת התחום שעליו היא עומדת לחול, כי מהשלטים קשה לדעת. סיפרתי כי ההסתרה הזאת של הכתובות היא בלתי תקינה. זה איננו הדבר היחיד שאיננו תקין בשלט. חסר גם המועד להגשת התנגדויות, שחייב היה להיות מצויין. אפילו דבר פעוט כמו גודל השלט לא טרחו שיהיה תקין. והדברים הבלתי תקינים בתהליך שעשו בו את התוכנית – לדעתי אינם תקינים במידה כזו שהם פוסלים גם את התוכנית וגם את הוועדה האמורה לדון בהתנגדויות לה. עכשיו נדלג על כל זה – מן הסתם אחזור לנושאים אלו ברשימות עתידיות – ונגיע לשאלה החשובה.

אבל לפני זה עוד אומר עד מתי אפשר להגיש התנגדויות: לפי חשבוני לפחות עד ה- 1 בנובמבר. אבל זה החשבון שלי. לוועדת ההתנגדויות (השם המלא והמדוייק של הוועדה הוא כנראה "וועדת המשנה להתנגדויות, מחוז המרכז") יכול להיות חשבון אחר, ולכו תתווכחו אתם. בעניין אחר כבר ראינו שהם עלולים לנהוג בשרירותיות גמורה ובניגוד לחוק. ולפי מה שרואים בשלטים, הם מעוניינים להקשות על התנגדויות.

נחזור לשאלה החשובה, האם התוכנית המוצעת להתנגדויות טובה לנו? לדעתי, אם אנחנו רוצים לפתוח עסק בתחום התוכנית, ובנוסף אנחנו חברים של ראש המועצה – אז התוכנית טובה לנו. אחרת – לא.

לפני שאסביר את תשובתי לשאלה, אזכיר את המטרה העיקרית של התוכנית הזאת: להגדיל את מגוון העסקים שמותר לפתוח בתחום התוכנית, ולכוון אותם בעיקר ליצירת מרכז בילוי המבוסס על אופי רחוב של כאילו מושבה של פעם. המטרה הזאת הובהרה בהזדמנויות שונות בעבר, אם כי האופי המתוכנן של המרכז כונה "תיירותי", לא בילויי. "תיירותי" נשמע תרבותי יותר. מרכז בילוי דומה, כנראה מצליח, נמצא בזכרון יעקב. אני חושב שהסיכוי של מרכז כזה להצליח במזכרת בתיה די קטנים, אבל מי, באמת, יכול לדעת?  כל השפעה שיכולה להיות לתוכנית נובעת מהתפתחות מרכז בילוי כזה ברחוב רוטשילד וחלק מסביבתו הקרובה.

נראה את היתרונות והחסרונות של התוכנית לכל קבוצת תושבים.

הקבוצה הראשונה היא של התושבים שאינם גרים בתחום התוכנית וגם לא בסביבתה הקרובה. עליהם אין לתוכנית שום השפעה, ואינה משנה עבורם שום דבר.

הקבוצה השניה היא של התושבים הגרים מחוץ לתחום התוכנית, בסביבתה הקרובה. יתרונות עבורם – אין. חסרונות – לא חסר. יותר תנועת מבלים בשעות לילה, והרעש והזיהום הנלווים אליה. הבעיה העיקרית שיכולה להיות היא מצוקת חניה. כבר עכשיו, כאשר מתקיים אירוע כלשהו במרחב המיועד לתוכנית, חונות מכוניות על מדרכה או נחסמת כניסה לחניה פרטית. אין בתוכנית או בנספח אליה שום הסדר של התנועה או החניה. בנוסף, החנויות והעסקים האחרים המשרתים את תושבי האיזור עלולים להעלם, ובמקומם יבואו אתרי בילוי שאינם תורמים דבר לתושבים. בזכרון יעקב החנויות האלה עברו לרחוב סמוך. במזכרת בתיה אין להן לאן לעבור.

הקבוצה השלישית היא של התושבים הגרים בתוך תחום התוכנית, ורוצים להמשיך לגור בה. יתרונות עבורם – אין. חסרונות – כל החסרונות עבור תושבי הסביבה הקרובה, ועוד, כי אפשר יהיה לפתוח ממש לידם עסק מרעיש או מפיץ ריח או עשן, כמו שיכולה להיות אפילו מסעדה פשוטה.

עד כאן לגבי תושבים שאינם מתכוונים לפתוח עסק בתחום התוכנית.

לגבי מי שמתכוון לפתוח עסק בתחום התוכנית, המצב מעט יותר מסובך. צריך לבחון בתשומת לב את התוכנית, ולראות מה היא אומרת, או אינה אומרת. יתרונות – אפשר יהיה לפתוח עסקים מסוגים נוספים לאלה שהתוכנית מרשה היום. חסרונות – מהתוכנית לא ברור מה מותר ומה אסור והיכן, אבל ברור שצריך יהיה אישור או החלטה או הנחיה או שביעות רצון, רק לא ברור של מי. תשע סמכויות שונות מעורבות בעניין באופנים שונים. תשע! אני מעריך כי בסופו של דבר יתברר כי בפועל צריך יהיה לקבל את תמיכתו של ראש המועצה.

הבעיה של התוכנית הזאת היא שישנן בה סתירות וכפילויות וריבוי סמכויות, וחסרים בה פירוט והגדרות. ובמקום שאי הבהירות שולטת, השרירותיות יכולה לחגוג, ואיתה ההפליה והפרוטקציה. לדוגמה, "החלוקה המרחבית תפקודית של התכליות והשימושים" (במלים פשוטות: איזה עסק מותר יהיה לפתוח ובאיזה מקום) נתונה, לפי אחד מסעיפי התוכנית, בידי וועדה הנקראת "מינהלת לביצוע התוכנית", אשר התוכנית מחייבת "להקים" (דבר שאסור לעשות בתוכנית, לדעתי) , אבל איננה אומרת איך "להקים" את המינהלת, מי יקים אותה, ואיך ייבחרו נציגי התושבים האמורים להיות בה. סעיף אחר בתוכנית מפקיד את אותה משימה (לקבוע איזה עסק מותר יהיה לפתוח ובאיזה מקום) בידי סמכויות אחרות.

אבל אל דאגה – ראש המועצה לא חיכה לאישור התוכנית ולהבהרת אי הבהירויות. הוא מינה את המינהלת כבר לפני שנים, כמובן באופן שתהיה בשליטתו המלאה. המינוי מתועד בפרוטוקול מליאה שלא מן המניין 3/09 (שימו נא לב – תאריך הישיבה הכתוב על הפרוטוקול הזה אינו נכון). אני חושב שזה מדגים את מה שאני אומר באופן ברור מספיק.

עד כאן על השימושים. ומה על היתר בניה? (זה נוגע לשתי הקבוצות האחרונות, תושבי תחום התוכנית והרוצים לפתוח בה עסק) למרות המטרות המוצהרות שלה, התוכנית הזאת משנה גם את התנאים להיתר בניה, ואי הבהירות במה שנדרש לקבלת היתר איננה קטנה יותר.

זו דעתי על התוכנית.  אבל אני מציע שכל מי שהתוכנית נוגעת לו, יבדוק בעצמו ויחליט לעצמו אם היא טובה לו או לא.

שנה טובה.



להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s