תהיה רכבת?

יונה שאל (2011-12-10-1927):

"כבר זמן רב (מדי) מחכים צעירי העיירה כי יבנה מסוף רכבת במושבה ואפשר יהיה ליהנות מגישה נוחה לעבודה ובכלל. האם אתה יודע היכן זה נמצא בשלב זה?
תודה רבה!"

אינני שותף לדיונים כלשהם בעניין, וכמובן אינני נביא או חוזה נסתרות, כך שאינני יודע באמת את התשובה. אבל אני יכול להעריך את המצב לפי המקורות הגלויים, ולהציע פתרון אחר:

1. לפי הדוח לתושב נובמבר 2011, "עובדים בימים אלה על השלמת התוכניות הסופיות, בתקווה שהפרוייקט יקבל תאוצה ויבוצע במהלך 2012/3." המשמעות היא שמדברים על "פרוייקט" לזמן רחוק יותר, שעדיין לא הגיע לשלב התכנון הממשי, ולכן אין לו לוח זמנים, ורק מקווים שהדברים ייעשו מהר יותר.

2. ואמנם, לפי האתר של רכבת ישראל ברשת, תחנת מזכרת בתיה איננה ברשימת הפרוייקטים העתידיים או בהכנה לביצוע. אני משער שרכבת ישראל יודעת את מצב תוכניותיה.

המסקנה היא כי למרות תקוותיו של דהן, תחנת רכבת במזכרת בתיה רחוקה הרבה יותר מאשר 2013.

לרכבת ישראל שיקולים שונים משל דהן. היא צריכה לשקול את המספר הצפוי של הנוסעים כנגד עיכוב הרכבות בעצירה בתחנה. עבור הרכבת, לכן, התחנה כאן היא בעיקר מטרד. כאשר תהיה כאן תחנת רכבת (אם תהיה), אני משער שהיחס אליה יהיה כמו לבאר יעקב. רק חלק מהרכבות יעצור בה.

כיום תדירות הרכבות לבאר שבע (זה הקו שעובר ליד מזכרת בתיה) היא רכבת אחת לשעה, לכל כיוון. הבטיחו כי אחרי שיפור המסילה בקו יעלו את התדירות, והנסיעה לב"ש תהיה מהירה יותר. ברכבת מהירה הנטיה היא לעצור בפחות תחנות ככל האפשר. להערכתי הסיכוי מועט לכך שרכבת תעצור במזכרת בתיה, אם תהיה בה תחנה, יותר מפעם אחת לשעה. בתדירות הזאת בקושי כדאי לנסוע ברכבת.

אני חושב שתחנה כאן תהיה מועילה רק אם הרכבת תחליט להוסיף על המסילה קו רכבת פרברית, נאמר גדרה-ת"א, בתדירות של פעמיים בשעה לפחות. לא שמעתי שמדברים על זה.

לכן אני מציע לא לטפח תקוות רבות לגבי תחנת רכבת, אפילו אם באמת עומדים לבנות אותה.

זו הערכתי לגבי המצב. אבל אני חושב שישנו פתרון אחר לבעיית הנסיעה ברכבת, והוא קו מוניות או מיניבוסים מהיר אל תחנת הרכבת של רחובות.

כיום, גם המוניות וגם האוטובוסים אל תחנת הרכבת וממנה עוברים בתוך קריית עקרון ורחובות, והנסיעה נמשכת בין 40 דקות בשעות שקטות לבין כשעה, לא כולל המתנה. נסיעה ישירה במכוניתי אורכת בין פחות מ-20 דקות לבין 25. אני מעריך שבקו ישיר, שלא יכנס לקריית עקרון ורחובות, הנסיעה תארך 25-30 דקות. אני חושב שקו כזה, ביחד עם התדירות הרבה יותר של הרכבות דרך רחובות, יעשו את הנסיעה ברכבת מתחנת רחובות מעשית יותר מנסיעה מתחנה במזכרת בתיה.

ובנוסף, זה פתרון מיידי הדורש השקעה קטנה בלבד. הבעיה היא הצורך במחשבה ובהחלטה ביורוקרטית.



להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s